Takaata otettu kuva miehestä Filmbutik paita päällä kuvaukset käynnissä taustalla

Filmbutikin synty yritysfuusion myötä

Filmbutik on uuden sukupolven luova tuotantoyhtiö, joka sai alkunsa kun kolme tunnettua yritystä Valve Media, Mediatehdas Dakar ja DigiPeople Studio yhdistyivät. Valve Media teki paljon mainontaa ja markkinointia esimerkiksi Maikkarille sekä uusien tv-sarjojen lanseerauksia. Dakar tuotti paljon dokumentteja, tv-sarjoja sekä mainossisältöä. DigiPeople Studiolla oli vahvaa osaamista animaatio- ja videotuotannoissa. Seuraavaksi kerromme, miten kaikki sai alkunsa.  

Valve Medialla oli jo ennestään yhteistyötä Dakarin ja DigiPeople Studion kanssa, mutta Dakar ja DigiPeople Studio eivät olleet tuttuja keskenään. Yhteistyötä koeponnistettiin muutaman tuotannon kanssa ja todettiin nopeasti toiminnan toimivuus. Mielestämme oli järkevää yhdistää yritykset eikä pyörittää useampaa erillistä yhtiötä. Yritystoiminnoissa ei juurikaan havaittu päällekkäisyyksiä. Ydinajatuksia yhdistymisessä oli se, että pystyttäisiin hyödyntämään ristiin tuotantoresursseja ja vahvistamaan paikallisia kilpailuasemia pääkaupunkiseudulla ja Kymenlaaksossa.

Kun huomattiin että yhteistyö toimii todella hyvin, aloitettiin yhdistymisneuvottelut. Kaikki eteni nopeasti. Koronan vuoksi neuvotteluja käytiin etänä noin kolmen kuukauden ajan. Huhtikuussa 2021 DigiPeoplen ja Dakarin omistajat näkivät toisensa ensimmäisen kerran kasvotusten. “Oli hauska huomata että onhan ne toiset oikeasti olemassa,” –Pekka ja Pasi totesivat. Henkiset päätökset oltiin jo tehty ennen kuin nähtiin kasvotusten, kaikki olivat samalla sivulla. Jaoimme kaikki kolme yhtiötä saman arvomaailman, sitten laitettiinkin jo nimiä papereihin.  

Valve Media oli ostanut aikaisemmin yrityksiä ja tehnyt erilaisia fuusioita. Sitä kautta tuli paljon osaamista ja kokemusta yhdistymisprosessiin, joten turvallisin mielin lähdettiin yhdistymään. Fuusion myötä saatiin yhteen paljon luovuutta, osaamista, teknologiaa ja tehokkuutta. Syntyi ainutlaatuinen kombinaatio, jota ei ollut aiemmin Suomesta löytynyt. Koimme, että tämä porukka pystyy antamaan asiakkaille juuri sitä, mitä markkinoilla kaivattiin.

Yhdistymisen myötä olemme vahvasti sitä mieltä, että meillä on kasassa nyt se porukka, joka pystyy tarjoamaan parasta mahdollista palvelua asiakkaalle. Uskomme siihen, että kun omat ihmiset voivat hyvin, syntyy timanttista jälkeä kustannustehokkaasti tuotettuna ja laadukkaalla asiakaspalvelulla toimitettuna.

Johtoryhmä esittäytyy:

Karikatyrisoitu kuva toimitusjohtaja Isto Kannistosta

Filmbutikilla on viisi johtoryhmän jäsentä, joista yksi on toimitusjohtaja Isto Kannisto. Hänen roolinsa on pitää huolta ihmisistä, mahdollistaa työnteko ja että kaikilla olisi hyvä olla. Lisäksi tietysti kaikki toimitusjohtajalle kuuluvat tehtävät. “Pidän itseäni sellaisena toimitusjohtajana, joka on tässä bisneksen shakissa kaksi liikettä jo edellä.” –Isto 

Tuotantojohtaja Liisa Lehto, jonka pääasiallisia tehtäviä on vetää tuotantotiimiä, johon kuuluu tuottajia, suunnittelijoita, leikkaajia ja tuotannon tekijöitä. Hänen tehtävänään on johtaa ja kehittää tuotantoa sekä huolehtia ihmisten hyvinvoinnista ja jaksamisesta. “Koko osaavan tuotantomme tekemisestä saa olla joka päivä ylpeä ja aiemmasta tuottajan taustasta on arkisin haasteita ratkoessa valtavasti hyötyä.” –Liisa 

Karikatyrisoitu kuva tuotantojohtaja Liisa Lehdosta
Karikatyrisoitu kuva myyntijohtaja Pekka Tuomisesta

Myyntijohtaja Pekka Tuominen vastaa Filmbutikin myynnistä ja asiakastyöskentelystä. “Olen intohimoinen myynnin ja asiakaspalvelun suhteen, tykkään oikeasti siitä mitä teen.” –Pekka 

Sisältöjohtaja Pasi Riialin päävastuu on tv-sarjojen ja dokumenttielokuvien myynti, kehitys ja tuottaminen. “Sisältöosaamista löytyy, varsinkin pidemmät kertovat sisällöt on mun juttu.” –Pasi

Karikatyrisoitu kuva sisältöjohtaja Pasi Riialista
Karikatyrisoitu kuva luova johtaja Daniel Nikanderista jolla on valkoinen kissa olkapäällä

Luova johtaja Daniel Nikanderin rooli on tulevaisuuden teknologioiden hyödyntäminen tuotannoissa, mitä pystytään tekemään nyt ja mitä uutta voidaan kehittää asiakkaille. Ydin luovana johtajana on seurata kokonaisuutta ja pitää huolta, että laatu toteutuu. “Me halutaan olla edelläkävijöitä, myös tarinankerronnassa ja visuaalisessa maailmassa, mutta myös jakelun ja analytiikan osalta.” –Daniel 

Nimiasiat herättävät aina intohimoja, näin tapahtui Filmbutikin nimensynnytyksessäkin. Brändi ja nimi syntyivät luovan työryhmän intensiivisen työskentelyn tuloksena. Lopulta nimestä oltiin yllättävän yksimielisiä. Nimi Filmbutik symboloi laadukasta käsityötä ja laajaa tuotetarjoomaa kohdentuen tarkkaan toimialaan. Nimi toimii hyvin myös Suomen ulkopuolella.

Mitä pidit tästä jutusta?
  • Täysin samaa mieltä (3)
  • Mielenkiintoista (2)
  • Herätti ajatuksia (0)
  • Ei ihan kolahtanut (0)

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *