Cursor Oy – Kuntabarometrissä palkintopallille

Taustaa

Kotkan-Haminan seutu on ollut jatkuvasti valtakunnallisten yritysbarometrien häntäpäässä. He miettivät mistä se johtuu, onko tilanne todellakin niin huono kuin tutkimukset osoittavat?

Cursor Oy on Kotkan-Haminan seudulla toimiva kehittämisyhtiö, joka tuottaa elinkeino- ja matkailupalveluita Haminan, Kotkan, Miehikkälän, Pyhtään, Virolahden sekä Loviisan alueen yrityksille. He ihmettelivät, mikseivät kyseiset kunnat ole pärjänneet yritysten kuntabarometriäänestyksessä vaan ovat olleet häntäpäässä jo useita vuosia. Nyt haluttiin tutkia syitä ja tehdä muutos asiaan.

Tavoitteet

Tästä se ajatus sitten lähti ja päädyttiin toteuttamaan videokampanja, jonka avulla näytettiin minkälaista yrittäjyys Kymenlaakson kunnissa on sekä tuotiin aktiivisesti esille kuntabarometriä. Tärkeässä roolissa oli kampanjan idea ja konsepti, jolla haluttiin herättää paikallisten yrittäjien huomio sekä saada heidät vastaamaan kuntabarometriin. Tärkeää oli löytää vastauksia siihen mikseivät Kotkan-Haminan seudun kunnat ole pärjänneet kisassa.

Ratkaisu

Syntyi konsepti: Suomen paras yritysilmapiiri -videosarja. Konseptissa kutsuttiin seinäjokelaiset yrittäjät apuun haastattelemaan ja sparraamaan Kymenlaakson yrittäjiä. Seinäjokelaisilla yrittäjillä on vakuuttava historia yrittäjyydessä. He ovat voittaneet edelliset kuntabarometrit ja ovat olleet kolmen parhaan joukossa vuosikaudet. Konseptissa seinäjokelaiset yrittäjät haastattelevat ja sparraavat Kotkan-Haminan seudun yrittäjiä. Videoissa kerronnan tyyli on dokumentaarinen eli haluttiin tuoda esille aitoutta ja tyylikästä rosoisuutta. Konseptissa oli mukana lisäksi mainostoimisto Avidly, joka hoiti kampanjan graafisen materiaalin markkinointiin.

Kampanjalla haluttiin saavuttaa kaksi päätavoitetta: aktivoida yrittäjät vastaamaan kuntabarometriin ja jakaa tietoisuutta kuntien kehittämisyhteisöjen tai yritysasiantuntijan palvelueduista yrittäjille. Kampanjan avulla Kotkan kaupunki nousi edellisen vuoden sijalta 20 sijalle 3! Myös muut kampanjassa olleet kunnat nousivat hurjasti ylöspäin.

Cursor Oy:n viestintäpäällikkö Heli Toikka:

“Filmbutikin porukan kanssa oli kiva tehdä töitä. Tykkään sellaisesta haastamisesta ja heti koin, että ehdotettu idea oli sellainen, että tämän haluan toteuttaa ja, että tästä tulee hyvä. Läpi projektin fiilis oli sellainen yhdessä tekeminen, yhteen hiileen puhaltaminen ja yhteiseen maaliin katsominen. Kentältä tuli tosi paljon sellaista palautetta, että kampanja on huomattu ja, että se oli kannustanut vastaamaan kuntabarometriin. Ja tuloksissahan nähtiin aivan huikea nousu!”